![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/1b32f22a/1044/446b/a62f/13446c13c1d1/d5a76791-330b-40f6-8a9e-e568e1a44a8b.jpg)
Diagram 1: Pohyb krále
Král může táhnout o jedno pole do všech rovných i šikmých směrů.
V naší pozici může král e4 táhnout na osm různých polí.
Pohyb krále se zdá pomalý a neohrabaný, ale i král někdy může svými tahy rozhodnout šachovou partii.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/8beb96e5/78b7/4037/a728/c9fd1b8bb441/056acf22-e1c1-4077-a90b-5d562b180faf.jpg)
Diagram 2: Král nesmí na napadené pole
Král nesmí vstoupit na žádné pole, na které působí některá figurka soupeře.
V pozici na diagramu může král táhnout na pět různých polí označených zelenými šipkami.
Na pole d2, d3, d4 vstoupit nemůže, protože na ně působí černá věž.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/6b7a3781/a229/49db/a495/c8958c7bd660/716afe6b-113b-4f16-b9dd-9ea8788cc575.jpg)
Diagram 3: Šach - útok na krále
Útok soupeřovy figury na krále se nazývá šach.
Hráč, který má krále pod útokem, musí šach okamžitě zrušit.
V naší pozici útočí na bílého krále černá věž d1. Bílý může zrušit šach sebráním (Vxd1), představením (Sf1) nebo ústupem krále (Kh2).
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/039e919f/bf48/4037/acdd/e36114d2e02f/8d15967b-ebe8-48da-ba5f-902bfef378e7.jpg)
Diagram 4: Mat - konec šachové partie
Když je král pod útokem a tento útok není možné žádným způsobem zrušit, jedná se o mat.
Mat je konec šachové partie. Hráč, který dá soupeřovu králi mat, vyhrál celou partii.
V pozici na diagramu útočí černá dáma h4 na bílého krále. Bílý nemůže černou dámu vzít, nemůže představit žádnou vlastní figurku, nemůže ani ustoupit králem.
Bílý král dostal mat. Černý vyhrál.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/8232369e/d11a/4658/a303/092f72253a21/818efcea-f62e-46ff-a906-fbedebc715ef.jpg)
Diagram 5: Král v zahájení - rošáda
Na začátku šachové partie je jedním z cílů ukrýt svého krále na bezpečné místo.
Ke schování krále slouží speciální tah zvaný rošáda, při kterém se král přesune o dvě pole směrem k rohu šachovnice a věž z rohu šachovnice ho přeskočí.
V naší pozici může bílý zahrát malou rošádu vyznačenou zelenou šipkou. Anebo velkou rošádu vyznačenou žlutou šipkou.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/0c6e4bf1/8ed0/4cb9/a6ec/c732b0d71e68/bb5d8967-fe1e-41c7-a012-f81c9a865ecd.jpg)
Diagram 6: Král ve střední hře - bezpečí
Ve střední hře se král nejraději ukrývá na bezpečném místě.
V naší pozici je bílý král bezpečně schovaný na poli g1. Chrání ho hradba pěšců a celý jeho úkryt ještě střeží jezdec f3.
Naproti tomu černý král f5 je vyhnaný do nebezpečného prostoru a bílé figurky ho nepříjemně ohrožují.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/af7c7b17/29a1/4bcc/8114/f35fe204620a/14b7f9bb-51ee-499a-837f-0e014b048495.jpg)
Diagram 7: Král v koncovce - aktivita
V závěrečné části partie - koncovce - se z krále stává důležitá figura, která se aktivně zapojuje do hry.
V koncovce je totiž na šachovnici méně figur, takže králi nehrozí takové nebezpečí. A naopak je potřeba, aby samotný král přiložil ruku k dílu.
V pozici na diagramu stojí bílý král d4 velmi aktivně. Vybírá si, kterého černého pěšce půjde sebrat.
Naproti tomu černý král je stále schovaný v rohu a nestíhá přijít svým pěšcům na pomoc.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/9c6da491/6391/45a4/9009/24a01ef60e0e/94d6e06f-6908-4102-a311-1769d3f2f84e.jpg)
Diagram 8: Dobře chráněné rošádové postavení
Protože je hlavním cílem bezpečí svého krále, je potřeba hlavně v zahájení a ve střední hře na jeho obranu dobře myslet.
V naší pozici je rošádové postavení bílého krále velmi dobře chráněné. Krále brání trojice pěšců, střelec, jezdec a 1. řadu hlídá bílá věž.
Naopak rošádové postavení černého krále je v troskách. Pěšcová obrana je rozbitá, chybí strážící figurky a ještě černého krále ohrožují střelec f6 a věž d8.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/04537370/cdb1/474f/8701/02128143215f/11df58ec-96f5-4597-8520-4e9ff3034a32.jpg)
Diagram 9: Špatně chráněné rošádové postavení
V této pozici mají špatnou obranu oba králové.
Obrana bílého krále je rozbitá a černé figury vytvářejí hrozbu matu na poli b2.
Černý král má před sebou pevnou hradbu vlastních pěšců, ale je nechráněný proti útoku bílé věže na poslední řadě.
O výsledku partie rozhodne, který hráč je v tuto chvíli na tahu.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/4388d108/332b/4696/9e6c/44de6e246381/585366ff-73f8-4ef9-b3fa-7fcc3d371fe2.jpg)
Diagram 10: Vyhnaný král
Když se král ocitne bez zajištěné obrany ve vyhnanství, slétnou se na něj soupeřovy figurky jako vosy.
V naší pozici je černý král vyhnaný až na e4 a má velké potíže.
Bílý rázně zakončí hon na soupeřova krále tahy 1.Jc3+ Ke5 2.f4 mat.
Video:
Šachové testy:
Matové obrazce s králem (1341)
Šachová výuka:
Naučit se víc o Králi:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 24-27
M.Beil: Tři části šachové partie, strana 82
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 2. lekce (strany 10-14)
M.Beil: Šachová cvičebnice 1. díl, 2. lekce (strany 28-31)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 2. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)