Diagram 1: Pohyb věže
Věž může táhnout do všech rovných směrů o libovolný počet polí.
Výborně dokáže působit ze své základní řady, odkud dokáže přes otevřené a polootevřené sloupce působit daleko dopředu jako dělostřelectvo.
Problémem jsou pro věž překážky a zavřené sloupce, přes které obtížně hledá uplatnění.
Diagram 2: Věž na otevřeném a polootevřeném sloupci
Věže rády působí na velkou vzdálenost přes otevřené a polootevřené sloupce.
V pozici na diagramu bílá věž b1 útočí na polootevřeném sloupci (vyznačený žlutě).
Bílá věž e1 má velkou působnost na otevřeném sloupci (vyznačený zeleně).
Diagram 3: Věž v zahájení
Na začátku partie jsou všechny sloupce zablokované pěšci obou stran a věže se do útoku příliš nehrnou.
Společně s králem věže v zahájení dělají rošádu.
Na našem diagramu může bílý zahrát velkou rošádu, při které se věž a1 přesune na d1. Anebo velkou rošádu, při které se věž h1 přesune na f1.
Diagram 4: Věž ve střední hře
Ve střední hře jsou věže nebezpečné dělostřelectvo, které ohrožuje soupeře na velkou vzdálenost.
V naší pozici působí bílá věž d1 na polootevřeném sloupci. Hrozí sebrat černého pěšce d6.
Druhá bílá věž h1 působí na otevřeném sloupci. Hrozí ukončit partii tahem Vh8 mat.
Diagram 5: Věž v koncovce
V koncovce je věž mocná figura, která potřebuje aktivní uplatnění přes volné sloupce.
Velmi silná bývá věž na předposlední řadě, kde útočí na soupeřovy pěšce.
V pozici na diagramu je bílá věž aktivní. Útočí na černé pěšce b7 a f7.
Naopak černá věž stojí pasivně a nic užitečného zatím nedělá.
Diagram 6: Boj o volný sloupec
Pro věže jsou velmi důležité otevřené (volné) sloupce.
Jedním ze způsobů, jak mohou věže o volné sloupce bojovat, je zdvojení věží.
Zdvojení věží znamená obsazení volného sloupce oběma svými věžemi. Takové ovládnutí sloupce má velikou sílu.
V naší pozici bílý zahraje Vfd1 a tím pevně ovládne sloupec d.
Diagram 7: Věž v útoku na krále
Věž je velmi silná figura také v útoku na soupeřova krále.
Jedním z nejčastějších útoků věže je mat na poslední řadě.
V pozici na diagramu je černý král schovaný za trojicí svých pěšců. Tito pěšci ho však nejen chrání, ale zároveň mu také brání v úniku z poslední řady. Stačí na krále na poslední řadě zaútočit.
Bílý na tahu rozhodne partii pěkným tahem 1.Vxb7. Když černý ustoupí věží z b8, bude prohrávat o jezdce. A když černý sebere 1...Vxb7, bílý ukončí partii tahem 2.Ve8 mat.
Diagram 8: Zisk materiálu pomocí vazby
Důležitou schopností všech dalekonosných figur (dámy, věže a střelce) je schopnost vytvářet vazby.
Svázaná figurka (figurka, která je ve vazbě) je omezená v pohybu a často je odsouzená k záhubě.
V naší pozici bílý vytvoří vazbu tahem Ve1. Černý bude muset odevzdat svou dámu za bílou věž. Bílý tak získá rozhodující materiální převahu.
Video:
Šachové testy:
Maty 2. tahem s obětí věže (3507)
Maty 3. tahem s obětí věže (3518)
Materiální zisky s věží (1362)
Šachová výuka:
Naučit se víc o Věži:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 28-31
M.Beil: Tři části šachové partie, strana 84
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 2. lekce (strany 10-14)
M.Beil: Šachová cvičebnice 1. díl, 2. lekce (strany 16-19)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 2. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)