![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/53bb3ef1/4522/4cb2/9fcb/347d020a7cbc/856dccde-dd7e-434b-b4e6-50e24f459145.jpg)
Diagram 1: Lehké figury v zahájení
Jedním z hlavních úkolů v zahájení je vývin lehkých figur. Snažíme se co nejdříve zapojit do hry jezdce a střelce.
Jezdci se zpravidla vyvíjejí dříve a snaží se mířit na střed šachovnice. Proto se bílí jezdci nejčastěji vyvíjejí na pole c3 a f3, černí jezdci na c6 a f6.
Střelci při svém vývinu mohou mířit na slabá pole soupeře (například pole f2, f7).
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/a8372031/dfc9/4141/9675/cf059d46db9f/2a7969d0-d00d-4c66-9683-0349f224a194.jpg)
Diagram 2: Lehké figury ve střední hře
Ve střední hře tvoří jezdci a střelci jádro naší armády. Je důležité mít je umístěné na vhodných místech: aktivních a zároveň bezpečných.
V naší pozici je bílý jezdec výborně postavený na centrálním poli d5. Naproti tomu černý jezdec stojí špatně na kraji šachovnice.
Bílý střelec stojí velmi dobře - má velkou působnost a žádná soupeřova figura ho neohrožuje. Naopak černý střelec stojí špatně, protože je omezený v pohybu vlastními pěšci.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/e5d33c97/0e2e/4702/b249/94f23b85378a/7fddc4f3-abdc-438a-ac8d-8c4d178bf417.jpg)
Diagram 3: Lehké figury v koncovce
Známe různé druhy koncovek z lehkými figurami: střelcové koncovky, jezdcové koncovky, koncovky střelce proti jezdci.
V naší pozici vidíme koncovku střelce proti jezdci.
Bílý jezdec je velmi dobře umístěný v centru šachovnice. Černý střelec je blokovaný vlastními pěšci a stojí tedy špatně. Bílý má v této pozici výhodu.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/e7b5e562/85c5/4e9c/8511/1454b4510808/90b2564c-fa33-471e-9695-54087f292171.jpg)
Diagram 4: Získání kvality - vazba
Materiální rozdíl mezi věží a lehkou figurou se nazývá kvalita.
V pozici na diagramu bílý na tahu získá kvalitu tahem 1.Sc5. Sváže tím černou věž, kterou následně střelcem sebere.
Kvalita navíc je při správné hře dostatečnou výhodou k výhře partie.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/aeaaa166/aa67/4203/a9a9/b329cd1524f9/e592ba1c-06bf-4482-b8d4-f32315d90c85.jpg)
Diagram 5: Získání kvality - dvojí úder
Také jezdec umí získat kvalitu, tedy "vyměnit" se za věž.
Bílý na tahu dá dvojí úder na soupeřova krále a věž 1.Jf6+. Po ústupu krále sebere věž a bílý tak získá kvalitu.
Dvojí údery (neboli vidličky) jezdcem jsou častou metodou zisku materiálu a zejména pro soupeřovy těžké figury (dámu a věže) jsou velmi nebezpečné.
Šachové testy:
Materiální zisky se střelcem (1363)
Materiální zisky s jezdcem (1364)
Šachová výuka:
Naučit se víc o Lehkých figurách:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 21-48
M.Beil: Tři části šachové partie, strany 80-87
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 2. lekce (strany 10-14)
M.Beil: Šachová cvičebnice 1. díl, 2. lekce (strany 13-40)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 2. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)