Diagram 1: Útok na figuru
Útok na soupeřovu figuru znamená vytvořit hrozbu, že soupeřovu figuru vezmeme.
V pozici na diagramu může bílý střelec zaútočit na černou věž tahem Sb5.
Diagram 2: Útok na krále - šach
Protože krále nejde sebrat, útok na soupeřova krále neznamená hrozbu vzetí krále. Útoku na krále říkáme šach a soupeř svým dalším tahem musí šach zrušit.
V naší pozici může bílý zahrát 1.Sc4+ a dát šach černému králi.
Černý musí svým následujícím tahem zrušit šach. Může střelce sebrat 1...Vxc4, představit (nejlépe 1...Se6), anebo ustoupit králem 1...Kh8.
Diagram 3: Útok na krále - mat
Když hráč nemůže žádným tahem zrušit útok na svého krále, jedná se o mat.
V pozici na diagramu bílý zahraje Vf8 a útočí tak na černého krále.
Černý nemá žádný tah, kterým by útok na svého krále zrušil. Nemůže sebrat šachující figuru, nemůže představit žádného obránce, nemůže ani ustoupit králem.
Černý král dostal mat. Bílý vyhrál.
Diagram 4: Útok na nekrytou figuru
Když zaútočíme na nekrytou figuru soupeře, nutíme ji tím utéct. Často ji tak zaháníme na horší pole.
V naší pozici může bílý zaútočit střelcem na jezdce f6 tahem Sg5. Jezdec je nekrytý a útok ho nutí k ústupu na horší místo na kraji šachovnice.
Diagram 5: Útok na silnější figuru - vyhnání
Útokem slabší figurkou na silnější figuru soupeře většinou donutíme soupeře k ústupu.
Když soupeřova figura plnila na svém poli nějaký důležitý úkol, její vyhnání nám může přinést zisk.
Na diagramu bílý zaútočí na černého jezdce tahem 1.b5. Po ústupu jezdce, například 1...Ja5, bílý zahraje 2.Jxe5+ a současně útočí na černého krále i věž.
Diagram 6: Útok na silnější figuru - chycení
Pokud soupeř nemá žádné vhodné pole k ústupu, napadenou figuru můžeme i získat.
V pozici na diagramu bílý zaútočí na černou dámu a5 tahem Va8.
Dáma nemá žádnou možnost úniku, takže se bude muset nevýhodně vyměnit za věž.
Diagram 7: Útok na dvě figury najednou - dvojí úder
Velmi silné jsou útoky na dvě soupeřovy figury najednou. Takovému útoku říkáme dvojí úder.
V naší pozici bílý zahraje 1.Vd7+ a útočí současně na černého krále i na černého střelce.
Obě napadené figury najednou utéct nemohou. Černý zahraje například 1...Kh6 a tahem 2.Vxb7 získá bílý střelce.
Diagram 8: Dvojí úder jezdcem
Specialistou na dvojí úder je jezdec. Ke schopnosti skvělých dvojích úderů jezdci pomáhá, že má úplně jiný způsob pohybu než všechny ostatní figury.
V pozici na našem diagramu může bílý zaútočit hned na čtyři soupeřovy figury najednou.
Bílý zahraje 1.Je7+ a po ústupu černého krále 1...Kb8 si vybere černou dámu a zahraje 2.Jxc6+. Bílý získal rozhodující materiální převahu a v partii zvítězí.
Diagram 9: Protiútok
Útok na soupeřovy figury často můžeme využít i k obranným účelům. Obrana pomocí útoku se nazývá protiútok.
V pozici na diagramu útočí černá věž e1 na bílou dámu a její osud se zdá být ztracený.
Bílý ale vytvoří protiútok tahem 1.Vc8+ a po 1...De8 2.Vxe8+ Vxe8 zůstane bílému dáma proti věži. Díky úspěšnému protiútoku vyhraje bílý.
Video:
Šachové testy:
Šachová výuka:
Naučit se víc o Útoku na figury:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 58-61
M.Beil: Tři části šachové partie, strany 52-53
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 2. lekce (strany 10-14) a 12. lekce (strany 53-56)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 12. lekce (strany 35-38)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, 12. lekce (strany 13-22)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 15. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)