![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/45febeb2/6153/44ed/a28f/388e8c5c7c4f/26f165df-1d1a-4b3a-a9f7-896653512378.jpg)
Diagram 1: Výměna dam
Výměna dam většinou pomáhá hráči, který má oslabeného krále. Anebo hráči, který má materiální převahu.
V naší pozici má bílý materiální převahu, ale jeho král je pod útokem. Bílý vyřeší své problémy výměnou dam a zahraje Dxe5.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/005a1a49/5179/4719/8a13/2a9f25c00c20/8f3b1bfa-3de8-4439-8424-de99d39d3f14.jpg)
Diagram 2: Výměna věží
K výměně věží dochází nejčastěji při boji o otevřený sloupec.
V pozici na diagramu věže bojují o otevřený d-sloupec.
Bílý vymění věže 1.Vxd8+ a po 1...Jxd8 obsadí otevřený sloupec tahem 2.Vd1.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/9365194a/cbae/4975/b66e/d21f127fcfd8/bd277392-ae16-4d5b-b06a-e0763db02d40.jpg)
Diagram 3: Výměna lehkých figur
Během potyček mezi figurkami obou hráčů často dochází k výměnám lehkých figur, tedy střelců a jezdců.
V naší pozici může bílý na tahu vyměnit jezdce za jezdce tahy 1.Jxd4 Sxd4.
Anebo střelce za jezdce tahy 1.Sxf6 gxf6.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/b5753514/1332/4ebb/879d/2a041ddb6880/56521a45-56c8-4529-a295-4e03e13e2ace.jpg)
Diagram 4: Výměna pěšců - otevření sloupce
Výměnami pěšců se v partii otevírají sloupce. Otevírat sloupce je výhodné především na postavení soupeřova krále.
V pozici na diagramu bílý otevře h-sloupec tahem hxg5.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/34718443/17c4/4f26/a115/8487821ed3e4/b6f0aefe-1c5a-4e1c-9cab-20e56a6fbb1f.jpg)
Diagram 5: Záchrana krále pomocí výměny
Výměna útočící figury může často zachránit před matem hráče, který je pod silným útokem.
V naší pozici černý hrozí dát Db2 mat.
Bílý se před matem zachrání výměnou dam 1.Dd4+ a po 1...Dxd4 2.Vxd4 bílému zůstane materiální převaha.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/b644f287/7069/48d8/b671/57165ce5f214/fcc6f0cc-0105-41f2-a52f-af2ff2a96148.jpg)
Diagram 6: Výměna soupeřovy silné figury
Figury stejného typu mohou mít různě velkou sílu. Obrovskou sílu mají například jezdec v centru, střelec na volné diagonále, věž na otevřeném sloupci. Silné soupeřovy figury bývá dobré vyměnit.
V pozici na diagramu je výborně postavený černý jezdec na d4. Bílý ho vymění tahem Jxd4.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/51f0a30d/b059/4c1e/a895/c209c29e8ea5/6ee2ee4c-a9eb-4717-bc81-9e63bd9f1ef8.jpg)
Diagram 7: Výměna vlastní špatné figury
Vlastní špatné figury je výhodné vyměnit za soupeřovy lépe umístěné figury.
V naší pozici je bílý střelec d2 omezený v pohybu vlastními pěšci.
Bílý špatného střelce vymění tahem Sb4 za lépe postaveného střelce soupeře.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/888a37e6/6dee/4296/9670/07e955ef0114/4b3f5579-982d-43e1-8ad9-a5b552ed0aed.jpg)
Diagram 8: Výměna soupeřovy bránící figury
Velmi výhodné je vyměnovat soupeřovy figury, které kryjí důležitá místa na šachovnici a silné hrozby.
Na našem diagramu černý střelec c6 kryje matovou hrozbu na b7.
Bílý zahraje 1.Sxc6 a po 1...Jxc6 by pokračoval 2.Dxb7 mat.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/1adc81f7/3fd1/4525/9662/dc72b4dfe907/ef08d269-a6bf-4db8-a33e-a01859d7db3b.jpg)
Diagram 9: Výměnná operace
Více výměn figur v rámci jedné kombinace se nazývá výměnná operace.
Výměnné operace často mají vynucený průběh (soupeř musí reagovat braním na naše braní) a na jejich konci může být nějaká výhoda.
V naší pozici bílý nejdříve vymění věže 1.Vxe8+ Jxe8, potom vymění jezdce 2.Jxd5 cxd5 a na závěr získá pěšce 3.Sxb5.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/f8c7a4f2/5545/4cdf/a7bd/f131a5917387/925f5926-7a1f-4f58-8dce-6e13df9c6302.jpg)
Diagram 10: Přechod do koncovky
Výměnami figur se partie postupně přibližuje do koncovky. Když víme, že je pro nás koncovka výhodná, můžeme do ní pomocí výměn přejít.
V pozici na diagramu bílý nejdříve vymění věže 1.Vxd8+ Kxd8, potom dámy 2.Dxc7+ Kxc7 a potom střelce za jezdce 3.Sxf4 exf4.
Ve vzniklé pěšcové koncovce pak bílý zahraje 4.h5 a černý nedokáže zabránit proměně tohoto pěšce v dámu.
Šachové testy:
Naučit se víc o Výměně figur:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 70-73
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 2. lekce (strany 10-14)
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)