Diagram 1: Proměna pěšce
Když pěšec dojde na poslední řadu, promění se v jinou figuru.
Nejčastěji se pěšec proměňuje v dámu. Ale může se proměnit i v jinou figuru (věž, střelce, jezdce).
Bílý pěšci se proměňují na 8. řadě. V pozici na diagramu se bílý pěšec promění na poli f8.
Černí pěšci se proměňují na 1. řadě. Pěšec b2 se promění na poli b1.
Diagram 2: Pole proměny
Pole, na kterém se pěšec proměňuje v jinou figuru, se nazývá pole proměny.
Čím je pěšec blíže svému poli proměny, tím bývá nebezpečnější.
V naší pozici má bílý pěšec b4 pole proměny na b8. K proměně mu zbývají ještě čtyři tahy. Černému pěšci f4 zbývají ještě tři tahy k proměně na f1.
Nejnebezpečnější je bílý pěšec h6, kterému chybí jen dva dva tahy k jeho poli proměny.
Diagram 3: Proměna pěšce v dámu
Ve většině případů se pěšec promění v nejsilnější figuru - v dámu.
V naší pozici se bílý pěšec promění v dámu tahem 1.c8D.
Pomocí krále a dámy pak zmatuje soupeřova krále a vyhraje.
Diagram 4: Proměna v jinou figuru
Ve výjimečných případech se pěšec proměňuje v jinou figuru.
V pozici na diagramu by bílý proměnou pěšce v dámu prohrál. Po 1.c8-D by černý zahrál 1...Da7 mat.
Místo toho bílý zahraje 1.c8J+ a po ústupu černého krále sebere dámu 2.Jxe7. Partie pak skončí remízou, protože samotným jezdcem nelze dosáhnout matu.
Diagram 5: Volný pěšec
Pěšec, kterému v cestě k poli proměny nepřekáží žádný pěšec soupeře, se nazývá volný pěšec.
V naší pozici jsou pěšci a4 a a5 navzájem zablokovaní. Ani pěšci d4 a c6 nejsou volní, protože si navzájem brání v postupu k polím proměny.
Bílý pěšec f4 je volný. Černý pěšec h5 je také volný.
Diagram 6: Stihne král pěšce?
V koncovkách často rozhoduje, jestli král stihne, anebo nestihne soupeřova pěšce.
V pozici na diagramu bílý král zadržuje dva černé pěšce. Pokud je bílý na tahu, zahraje pěšcem na h6, projde do dámy a vyhraje.
Kdyby byl na tahu černý, zahraje Ke5, pěšce včas chytí a partii vyhraje černý.
Pomůckou pro podobné situace je pravidlo čtverce.
Diagram 7: Který pěšec se promění dřív?
V koncovkách často rozhoduje, který pěšec dosáhne pole proměny dříve.
V naší pozici bílý na tahu zahraje 1.a5 a vyhraje. Po proměně pěšce na a8 přímo kryje pole proměny černého pěšce.
Kdyby byl na tahu černý, zahraje 1...h4 a vyhraje černý.
Diagram 8: Prosazení pěšce v koncovce
K proměně pěšce často pomáhají ostatní figury.
V pozici na našem diagramu bílý na tahu zahraje 1.Vc8, prosadí svého pěšce do dámy a vyhraje.
Diagram 9: Oběť za prosazení pěšce
Úspěšná proměna pěšce je natolik důležitá, že často stojí i za oběť ostatních figur.
V naší pozici bílý zahraje 1.Vxc8 a po 1...Jxc8 postoupí pěšcem 2.b7. Černý nemůže bílému pěšci zabránit v proměně v dámu. Bílý vyhraje.
Diagram 10: Prosazení pěšce ve střední hře
Pěšec se může proměnit dámu dříve než v koncovce. Postavení dámy ve střední hře často vede k dalšímu matovému útoku.
V pozici na diagramu bílý zahraje 1.Dxf6+ a po 1...Vxf6 postaví dámu 2.e8D+.
Černý musí představit věž 2...Vf8 a bílý zakončí partii 3.Dxf8 mat.
Šachové testy:
Mat 2. tahem s proměnou pěšce (3372)
Mat 3. tahem s proměnou pěšce (3373)
Šachová výuka:
Kombinace s proměnou pěšce (13634)
Naučit se víc o Proměně pěšce:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strana 43
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 3. lekce (strany 15-16)
M.Beil: Šachová cvičebnice 1. díl, 3. lekce (strany 41-43)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 3. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)