![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/9c9a9b0c/4cdc/480a/bada/62d657d0b31e/02cb305c-4550-45b1-b737-89edc10b0329.jpg)
Diagram 1: Proměna pěšce
Když pěšec dojde na poslední řadu, promění se v jinou figuru.
Nejčastěji se pěšec proměňuje v dámu. Ale může se proměnit i v jinou figuru (věž, střelce, jezdce).
Bílý pěšci se proměňují na 8. řadě. V pozici na diagramu se bílý pěšec promění na poli f8.
Černí pěšci se proměňují na 1. řadě. Pěšec b2 se promění na poli b1.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/2034a81d/5598/4528/b5a6/0b90400c3b67/4d71f482-9b9d-4806-b0a4-ba452acbfadc.jpg)
Diagram 2: Pole proměny
Pole, na kterém se pěšec proměňuje v jinou figuru, se nazývá pole proměny.
Čím je pěšec blíže svému poli proměny, tím bývá nebezpečnější.
V naší pozici má bílý pěšec b4 pole proměny na b8. K proměně mu zbývají ještě čtyři tahy. Černému pěšci f4 zbývají ještě tři tahy k proměně na f1.
Nejnebezpečnější je bílý pěšec h6, kterému chybí jen dva dva tahy k jeho poli proměny.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/ab1233af/8fec/40f4/a317/0df9fefd5518/0f494a7c-f09a-40fc-a9d6-0cd8f2278cda.jpg)
Diagram 3: Proměna pěšce v dámu
Ve většině případů se pěšec promění v nejsilnější figuru - v dámu.
V naší pozici se bílý pěšec promění v dámu tahem 1.c8D.
Pomocí krále a dámy pak zmatuje soupeřova krále a vyhraje.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/64ce3b81/09d3/405c/866e/d95cc5cdd5ca/1422474f-1249-4880-90bc-db049eacd391.jpg)
Diagram 4: Proměna v jinou figuru
Ve výjimečných případech se pěšec proměňuje v jinou figuru.
V pozici na diagramu by bílý proměnou pěšce v dámu prohrál. Po 1.c8-D by černý zahrál 1...Da7 mat.
Místo toho bílý zahraje 1.c8J+ a po ústupu černého krále sebere dámu 2.Jxe7. Partie pak skončí remízou, protože samotným jezdcem nelze dosáhnout matu.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/f97deb57/a306/4dbf/a82a/0b520d9eb84c/64bd0fb8-ec93-4a86-acb9-881d5b716dc2.jpg)
Diagram 5: Volný pěšec
Pěšec, kterému v cestě k poli proměny nepřekáží žádný pěšec soupeře, se nazývá volný pěšec.
V naší pozici jsou pěšci a4 a a5 navzájem zablokovaní. Ani pěšci d4 a c6 nejsou volní, protože si navzájem brání v postupu k polím proměny.
Bílý pěšec f4 je volný. Černý pěšec h5 je také volný.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/607f4d00/97f4/4360/9dea/4c24c478b818/c5f2702d-a398-406a-9eb5-174451386634.jpg)
Diagram 6: Stihne král pěšce?
V koncovkách často rozhoduje, jestli král stihne, anebo nestihne soupeřova pěšce.
V pozici na diagramu bílý král zadržuje dva černé pěšce. Pokud je bílý na tahu, zahraje pěšcem na h6, projde do dámy a vyhraje.
Kdyby byl na tahu černý, zahraje Ke5, pěšce včas chytí a partii vyhraje černý.
Pomůckou pro podobné situace je pravidlo čtverce.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/be27c956/bf93/4908/91e9/7d8f0ed82f0e/9eaf1e37-fa21-414b-8361-78d8eb63d7be.jpg)
Diagram 7: Který pěšec se promění dřív?
V koncovkách často rozhoduje, který pěšec dosáhne pole proměny dříve.
V naší pozici bílý na tahu zahraje 1.a5 a vyhraje. Po proměně pěšce na a8 přímo kryje pole proměny černého pěšce.
Kdyby byl na tahu černý, zahraje 1...h4 a vyhraje černý.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/c54c0144/ab65/442d/a7c4/211c8c931e02/f3f64c4b-b22e-4b54-9d38-6d6c30f16dcc.jpg)
Diagram 8: Prosazení pěšce v koncovce
K proměně pěšce často pomáhají ostatní figury.
V pozici na našem diagramu bílý na tahu zahraje 1.Vc8, prosadí svého pěšce do dámy a vyhraje.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/cd253e68/74d5/4835/b18b/0e2e8ef79fcb/b7bf4c4d-117a-4dce-8a28-6d91b86d0f8a.jpg)
Diagram 9: Oběť za prosazení pěšce
Úspěšná proměna pěšce je natolik důležitá, že často stojí i za oběť ostatních figur.
V naší pozici bílý zahraje 1.Vxc8 a po 1...Jxc8 postoupí pěšcem 2.b7. Černý nemůže bílému pěšci zabránit v proměně v dámu. Bílý vyhraje.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/bb5d4266/5e60/4d69/91ca/a28984b91bf0/41643a10-c7ce-4c1a-a578-c22e9216aa24.jpg)
Diagram 10: Prosazení pěšce ve střední hře
Pěšec se může proměnit dámu dříve než v koncovce. Postavení dámy ve střední hře často vede k dalšímu matovému útoku.
V pozici na diagramu bílý zahraje 1.Dxf6+ a po 1...Vxf6 postaví dámu 2.e8D+.
Černý musí představit věž 2...Vf8 a bílý zakončí partii 3.Dxf8 mat.
Šachové testy:
Mat 2. tahem s proměnou pěšce (3372)
Mat 3. tahem s proměnou pěšce (3373)
Šachová výuka:
Kombinace s proměnou pěšce (13634)
Naučit se víc o Proměně pěšce:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strana 43
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 3. lekce (strany 15-16)
M.Beil: Šachová cvičebnice 1. díl, 3. lekce (strany 41-43)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 3. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)