Diagram 1: Pat
Když hráč nemá žádný tah podle pravidel a zároveň nemá napadeného krále, jedná se o pat.
V naší pozici je bílý na tahu. Král nemůže táhnout na žádné pole. Žádné jiné figury ani pěšce bílý nemá, takže nemůže zahrát žádný tah.
Partie skončila patem, remízou. Každý hráč dostává za partii půl bodu.
Diagram 2: Není pat
Aby byl pat, nesmí mít hráč, který je na tahu, žádný přípustný tah podle pravidel.
V naší pozici je bílý na tahu. Bílý král nemůže zahrát žádný tah. Většina bílých pěšců je zablokovaná.
Ale pěšec h3 ještě může táhnout, takže se o pat nejedná. Bílý musí zahrát 1.h4 a partie pokračuje dál. Černý odpoví 1...gxh4 a směřuje k rychlé výhře: 2.g5 h3 3.g6 h2 4.g7 h1D mat.
Diagram 3: Záchrana pomocí patu
Pat může být poslední záchranou zdánlivě ztracené partie.
V naší pozici bílý prohrává o dvě věže a zdá se, že brzy prohraje.
Tahem 1.Dxg7+ však obětuje svou dámu a po vynucené odpovědi černého 1...Kxg7 nemá bílý žádný tah podle pravidel.
Partie skončila patem. Bílý zachránil remízu.
Diagram 4: Nebezpečí patu při matování dámou
Při matování samotného krále často hrozí nebezpečí patu.
V naší pozici bílý matuje králem a dámou a musí si nebezpečí patu hlídat.
Nemůže zahrát tahy 1.Db6 nebo 1.Dc7, kterými by vznikl pat.
Místo toho bílý zahraje například 1.Dd7 (odřezání černého krále na kraji šachovnice). Pat nevznikne a bílý brzy zmatuje soupeřova krále.
Diagram 5: Nebezpečí patu při matování dvěma střelci
Také při matování dvěma střelci hrozí nebezpečí patu.
V pozici na diagramu bílý nesmí zahrát tah 1.Sd5, kterým by vznikl pat.
Místo toho zahraje nějaký neutrální tah - například 1.Sd7 - kterým předává povinnost táhnout soupeři. Po 1...Kg8 2.Se6+ Kh8 už dává 3.Sf6 mat.
Diagram 6: Nebezpečí patu při velké převaze
Nebezpečí patu často hrozí v pozicích s velkou materiální převahou jednoho z hráčů.
Bílý vede o věž, střelce a pěšce. Černý král je v boji osamocen a zdá se, že už ho nemůže nic zachránit. Ušetřit před porážkou ho však může netrpělivost bílého. Kdyby bílý zahrál 1.e6, vznikl by pat!
Místo toho však bílý zahraje nejlepší 1.Kf6 a po jediném možném tahu soupeře 1...Kh6 ukončí partii 2.Vh8 mat.
Diagram 7: Šílená věž
Jedná se o případ, kdy bílému stačí zbavit se své poslední figurky (zde věže) a vznikl by pat.
Pokud by v této pozici bílý neměl věž, byl by pat a partie by skončila remízou.
Proto bílý zahraje 1.Vxc3+ (ale ne 1.Vb8+ Kc2 a bílý by prohrál). Kdyby černý věž vzal 1...Kxc3, byl by pat. Černý ustupuje 1...Kb4 a bílá věž ho dále pronásleduje 2.Vc4+ Kb5 3.Vc5+ atd.
Černý král se nedokáže před "šílenou věží" schovat a tato věž mu buď dá věčný šach, anebo ji král nakonec sebere a na šachovnici vznikne pat.
Diagram 8: Studie na téma pat
V této pozici bílý zdánlivě nemá šanci na záchranu - pěšce a6 prostě nedokáže zastavit.
Zachrání se však velmi nečekanou cestou. Nejdříve zahraje 1.f4, černý se musí přiblížit králem 1...Kc7 (po 1...gxf4 by přišlo 2.h4 a bílý vyhraje, po 1...a5 by přišlo 2.f5 gxf5 3.h4 gxh4 4.g5) 2.fxg5.
Zdá se, že černý teď po 2...a5 projde do dámy a vyhraje. Bílý se však chytře zavře do patové klece. 3.Kg3 a4 4.Kh4 a3 5.g3 a2 pat. Přesnou obranou bílý vybojoval remízu.
Video:
Šachové testy:
Šachová výuka:
Naučit se víc o Patu:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 116-117
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 6. lekce (strany 29-32)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 6. lekce (strany 10-13)
M.Beil: Šachová cvičebnice 2. díl, 6. lekce (strany 21-26)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 6. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)