Diagram 2: Napíchnutí věží
Stejně nebezpečné je i postavení dvou figur za sebou na jednom sloupci.
Bílý využije napíchnutí 1.Ve1+ a po ústupu krále sebere věž 2.Vxe8.
Diagram 3: Napíchnutí střelcem
V této pozici rozhoduje nevhodné postavení černého krále a jezdce.
Bílý střelec je napíchne tahem 1.Sc4+, získá jezdce a s figurou navíc zvítězí.
Diagram 4: Napíchnutí bez šachu
Napíchnout soupeřovy figury na stejném sloupci, řadě nebo diagonále je možné i bez šachu.
V naší pozici stojí nevhodně na stejné diagonále černá dáma a věž. Bílý je napíchne 1.Sc3 a protože černá dáma nemá žádný ústup se šachem, po jejím ústupu zahraje 2.Sxh8.
Diagram 5: Napíchnutí se ziskem pěšce
I malé zisky mohou rozhodovat celou partii. Pomocí napíchnutí je možné získat i pěšce.
Černý svým posledním tahem sebral bílému pěšce b2. Bílý jako odvetu napíchne černého střelce 1.Vb1 a po 1...Sf6 získá pěšce i aktivní postavení věže tahem 2.Vxb7.
Diagram 6: Napíchnutí v koncovce
K rozhodujícímu napíchnutí může dojít také v koncovkách s minimem materiálu.
V pozici na diagramu bude černému osudné postavení krále a dámy na stejné diagonále.
Bílý zahraje 1.b8D+ a nejen, že si nasadil novou dámu, ale po ústupu krále 1...Kd7 také získá dámu soupeřovu 2.Dxh2.
Šachové testy:
Napíchnutí - obtížnější (3231)
Napíchnutí dámou (3211) viz výše
Napíchnutí věží (3212) viz výše
Napíchnutí střelcem (3213) viz výše
Figurky - materiální zisky (1366)
Šachová výuka:
Naučit se víc o Napíchnutí figur:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany 68-78
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 17.-18. lekce (strany 77-84)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 17.-18. lekce (strany 56-63)
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl, 17. lekce (strany 6-7) a 18. lekce (strany 16-17)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 18.-19. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)