Diagram 1: Dvojí úder pěšcem
Pěšec má díky své malé hodnotě jednu obrovskou výhodu - jeho výměna za jiné figury znamená materiální zisk. Jednou z možností takové výhodné výměny je dvojí úder na dvě silnější figury soupeře.
V naší pozici bílý zahraje dvojí úder 1.g5+, po ústupu soupeřova krále sebere černou věž a s materiální převahou bílý zvítězí.
Diagram 2: Dvojí úder pěšcem - obtížnější
Pro úspěch dvojího úderu je potřeba, aby se napadené soupeřovy figury nedokázaly bránit.
V pozici na diagramu by bílý rád zahrál dvojí úder 1.f4. Ale černý střelec e5 by pěšce vzal.
Proto bílý nejprve odstraní střelce 1.Jxe5 a teprve po 1...Vxe5 zahraje dvojí úder 2.f4. Černí věž a jezdec jsou proti tomuto dvojímu úderu bezbranní.
Diagram 3: Odtah s materiálním ziskem
Pokud pěšec překáží vlastní figuře v útoku na figuru soupeře, je to skvělý okamžik pro odtah.
Bílý střelec míří na černou dámu. Bílý zahraje 1.e4 a tím uvolní útok na dámu a současně napadá černého střelce. Po ústupu dámy 1...Db1 hraje 2.exd5 a získá materiální převahu.
Diagram 4: Chycení soupeřovy figury
I pro chytání soupeřových figur jsou malí pěšci jako stvoření.
Bílý v této pozici nejdříve zažene soupeřova střelce 1.b4 Sb6 a potom ho chytí 2.c5. Hradba bílých pěšců soupeřova střelce dokonale uvěznila a střelec je ztracen.
Diagram 5: Proměna pěšce
Důležitou schopností pěšce je jeho proměna v jinou figuru. Vzhledem k výhodnosti proměny můžeme k dosažení tohoto cíle obětovat materiál.
Bílý odstraní černou blokující věž 1.Dxf8+ (nestačilo by 1.Ve8+ Ka7 2.Dxf8 pro 2...Df2+ 3.Kh3 Dh2 mat) a po 1...Dxf8 dobyje osmou řadu věží 2.Ve8+ Dxe8 3.fxe8D+.
Diagram 6: Pěšec jako matující kámen
I malý pěšec dokáže zakončit partii matem.
V naší pozici bílý hrubou silou dobyje pole c8 1.Dxc8+ Sxc8 2.Vxc8+ a po ústupu černého krále 2...Ke7 zakončí partii pěšcem 3.d6 mat.
Test: Mat 2. tahem - matuje pěšec (3505)
Diagram 7: Pěšec jako pomocný kámen
Pěšci mohou při matování podporovat ostatní figury. Umí fungovat jako účinné beranidlo, ale i jako důležité krytí matujících figur.
V pozici na diagramu bílý zahraje 1.f6 a hrozí matovat dámou na h7. Po 1...hxg5 (nebo 1...g6 2.Dxg6+ Kh8 3.Dg7 mat) vytvoří bílá dáma ve spolupráci s pěšcem f6 matovou hrozbu tahem 2.Dg6.
Černý může jedině 2...Dxf6 a po 3.Vxf6 má bílý rozhodující materiální převahu. Kvůli dvěma vazbám nemůže černý ani dámu, ani věž, vzít.
Diagram 8: Kombinace s obětí pěšce
Pěšec se často používá jako obětní beránek k dosažení matového cíle.
V naší pozici bílý obětuje pěšce tahem 1.f5+, aby soupeřova krále zavlekl na nevhodné pole (1...Kxf5 2.Dh5 mat). Černý král houževnatě ustoupí 1...Kg5, ale bílý mu otráveného pěšce vnutí 2.Dh4+ Kxf5 3.Dh5 mat.
Šachové testy:
Matové obrazce s pěšcem (1346)
Materiální zisky s pěšcem (1365)
Dvojí úder pěšcem (3205) viz výše
Různé odtahy pěšcem (3218) viz výše
Proměna pěšce (3226) viz výše
Mat 2. tahem - matuje pěšec (3505) viz výše
Mat 2. tahem s obětí pěšce (3510) viz výše
Mat 3. tahem - matuje pěšec (3516) viz výše
Mat 3. tahem s obětí pěšce (3521) viz výše
Šachová výuka:
Pěšcové kombinace (13505) viz výše
Proměna pěšce (13634) viz výše
Naučit se víc o Pěšcových kombinacích:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 20. lekce (strany 88-91)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 20. lekce (strany 68-71)
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl, 20. lekce (strany 33-42)
R.Biolek: Základy taktiky, strany 75-79
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi, strany 66-70
V.Chenkin: Poslední šach (v ruštině), strany 86-95
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 17. lekce
Související témata:
Maty 2. tahem různými figurkami
Maty 3. tahem různými figurkami
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)