Diagram 1: V zahájení potřebujeme rošádu
Král v zahájení potřebuje především rychle uvést do bezpečí. To většinou znamená udělat rošádu.
V pozici našeho diagramu je bílý král bezpečně schovaný v rošádovém postavení. Ale černý král uvízl v centru šachovnice a navíc jsou na něho nebezpečně otevřené sloupce.
Bílý ho potrestá rychlou přepadovou akcí s obětí dámy 1.Dd8+ a po 1...Kxd8 pokračuje dvojitým šachem 2.Sg5++ Ke8 a 3.Vd8 mat.
Diagram 3: Bezpečné rošádové postavení
Samotné udělání rošády ještě nezaručuje bezpečí krále.
Zatímco bílý král je v této pozici bezpečně schovaný za hradbou věrných pěšců, obrana černého krále je rozbitá a děravá jako cedník.
Bílý na tahu toho využije 1.Da6+ Kb8 2.Jxc6+ a bílý vyhraje.
Diagram 4: Kterou rošádu udělat?
Často se král musí rozhodnout, na kterém křídle bude hledat to správné, bezpečné útočiště.
Má král v naší pozici udělat malou, anebo velkou rošádu?
Po 1.0-0 by obrana bílého byla děravá a nespolehlivá. Černý by pokračoval 1...Sh3 s útokem na bílou věž a zároveň s hrozbou smrtícího šachu dámou na g-sloupci.
Správné je proto zahrát 1.0-0-0 a bílý král bude v bezpečí.
Diagram 5: Obrana před útokem
Když soupeř útočí na naše rošádové postavení, je potřeba najít správnou metodu obrany.
Velmi často to bývá zablokování křídla, na kterém soupeř útočí.
V naší pozici bílý zahraje 1.g3, čímž útok černého výrazně zpomalí. Bílý pak sám získá velmi silný útok prostřednictvím hrozby b4-b5, na kterou černý nemá účinný protilék.
Diagram 6: Útěk z šachování
V pozici našeho diagramu je černý král lapen v matové síti. Hrozba Db7 mat se nedá odrazit.
Černý se však zatím drží nad vodou šachováním bílého krále. Úkolem bílého je z otravného šachování uniknout. Podaří se mu to?
Bílý zahraje 1.Kh2 a po 1...Dxf4+ pokračuje 2.Kh3 Df5+ 3.Kg3 Dg6+ a nyní 4.Kh2. Žádný další vhodný šach už černý nemá a svým příštím tahem bílý ukončí partii 5.Db7 mat.
Diagram 7: Aktivita krále v koncovce
V koncovce se z krále stává aktivní útočná figura. Už není jen zbaběle schovaný, ale svou vlastní útočnou silou může rozhodnout partii.
V pozici na diagramu bílý zahraje 1.Kc4 a míří ke slabému černému pěšci b6. Po 1...Kd6 2.Kb5 Kc7 bílý vyhraje postupem c-pěšce. Dojde s ním až na c5 a po b6xc5, Kxc5 si smlsne i na černém pěšci a5.
Diagram 8: Prosazování pěšce v koncovce
V koncovce král často pomáhá prosazovat vlastní pěšce do dámy.
V naší pozici mají oba hráči nebezpečné volné pěšce. Ale zatímco černý pěšec a2 je pod kontrolou bílé věže, bílý pěšec g6 má možnost partii rozhodnout, protože mu pomůže jeho král.
Bílý zahraje 1.Kf6, pěšce prosadí do dámy a vyhraje.
Diagram 9: Blokování soupeřových pěšců
Další možnou rolí krále v koncovce je blokování soupeřových volných pěšců.
Pěšci a3, b5 vypadají velmi nebezpečně, ale bílý je tahem 1.Kc3 (a případně 1...a2 2.Kb2) zastaví.
Bílá věž pak rozhodne partii sebráním pěšce f7, poté i pěšce g6 a dále prosazením vlastních volných pěšců na královském křídle.
Šachové testy:
Vlastnosti šachových figur (4157)
Šachová výuka:
Naučit se víc o Co si přeje král:
M.Beil: Tři části šachové partie
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl
R.Biolek: Základy strategie
R.Biolek: Plán v šachové partii
R.Biolek: Kapitoly ze strategie 1
R.Biolek: Šachy. Hra fantazie
A.Suetin: Škola šachové strategie a taktiky
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi
L.Pachman: Moderní šachová strategie
A.Nimcovič: Můj systém
A.Nimcovič: Můj systém v praxi
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR
Související témata:
Strategie, přání šachových figur
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)