![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/62ab96b7/c60e/48ce/a326/0c5a4f183ca0/6cc53d97-780f-4aa2-9da2-ba37efb23cd5.jpg)
Diagram 1: Kandidátem vpřed
Při pěšcové převaze (například 2 na 1) je kandidát ten pěšec, který má před sebou volný sloupec.
V naší pozici je to pěšec a2. Správný postup k vytvoření volného pěšce bude 1.a4 Kf4 2.b4 Ke4 3.a5 bxa5 4.bxa5 a bílý vyhraje díky volnému pěšci. Černý ho sice stihne chytit králem, ale bílý mu zatím vysbírá pěšce g4 a h5 a rozhodne jeho volný pěšec h2.
Naopak po chybném 1.b4 by černý zahrál 1...b5. Tím by zablokoval jedním pěšcem dvojici bílých pěšců a partii by vyhrál černý!
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/fc1e05d7/4fee/4978/b635/7bbbbcbb2089/83f5980c-2632-4d94-b57b-c030ff03ddc8.jpg)
Diagram 2: Blokáda po chybě
Také na tomto diagramu si ukážeme, jak se může nedodržení pravidla kandidátem vpřed nevyplatit.
V této pozici měl bílý zahrát 1.g4 ("kandidátem vpřed!"), vytvořit si volného pěšce a vyhrál by.
Místo toho však zahrál chybné 1.h4 a po 1...h5 2.Kb2 Kd3 vyhrál partii černý.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/a9505f17/79e2/4c55/b7d7/13fddce90407/78dde825-444d-4529-b62a-650ac8a25237.jpg)
Diagram 3: Nutnost tahu o jedno pole
Někdy musí "pěšec kandidát" nejdříve o jedno pole.
V naší pozici je bílý tahu a chce si vytvořit volného pěšce na královském křídle. Hrubou chybou by bylo 1.g3 pro 1...g4 a vyhrál by černý.
Správným postupem bílého je 1.h3 c6 2.g3 b5 3.cxb5 cxb5 4.axb5 Kxb5 a nyní rozhodne vytvoření volného pěšce: 5.h4 gxh4 6.gxh4 a bílý vyhraje.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/fd16dd18/e90b/49df/b84f/38b095581819/99f758b5-f973-4345-833c-c0aa96e355cd.jpg)
Diagram 4: Při třech pěšcích proti dvěma
Také při jiných pěšcových formacích pravidlo kandidátem vpřed většinou platí.
V naší pozici bílý podle tohoto pravidla zahraje nejdříve 1.f4 (hlavně ne 1.g4 pro 1...g5) a po 1...h5 2.g3 (ale ne 2.h3 kvůli blokovacímu 2...h4) 2...Kd6 je bílý připravený k vytvoření volného pěšce.
Použije k tomu postup g3-g4 a potom g4-f5. Bílý vyhraje.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/bda55908/d0e8/47ea/a492/8394d266195b/ca8a65f3-5e89-4fa5-a3a4-c5d489da5a25.jpg)
Diagram 5: Ve střední hře
Také ve střední hře může podobné pravidlo pomoci.
Například v naší pozici, vzniklé z urychlené dračí sicilské, bílý plánuje postup pěšců dámského křídla. Chce prosadit postup pěšce na b4 a vyhnat silného černého jezdce c5.
Dobré by nebylo 1.a3 pro 1...a4 a nepůjde 2.b4 kvůli braní mimochodem 2...axb3. Naproti tomu správným postupem je nejdříve přípravné 1.b3 a dále například 1...Db6 2.Vfc1 Vfc8 3.Vc2 Dd8 4.a3 h5 5.b4 (konečně a po důkladné přípravě) 5...axb4 6.axb4 Ja4 7.Jd5 s výhodou bílého.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/0b5cdb62/f499/42cd/9d32/95a2a5a4a5fb/f5e37020-df57-4ff1-869b-ad83ab2981da.jpg)
Diagram 6: Výjimka z pravidla
Samozřejmě žádné pravidlo se nesmí uplatňovat šablonovitě. I tohle pravidlo má své výjimky.
V naší pozici je bílý na tahu a nabízí se, že by podle pravidla "kandidátem vpřed" měl zahrát 1.b5. Jenže po správné odpovědi 1...a5 by v partii vyhrál černý.
Místo toho je správný postup 1.a5, protože po 1...Kf4 přijde pěšcový průlom 2.b5 axb5 3.a6 a díky nezastavitelnému a-pěšci bílý vyhraje.
Šachové testy:
Naučit se víc o Kandidátem vpřed:
M.Beil: Tři části šachové partie
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl
R.Biolek: Koncovky - základní kurz
R.Biolek: Koncovky II
R.Biolek: Cvičebnice koncovek
L.Pachman: Šachové koncovky v praxi
F.Pithart: Šachové koncovky
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)