Diagram 1: Remízová situace
V této pozici bílý udrží remízu, protože svým králem blokuje postup soupeřova pěšce a zároveň nedovoluje postoupit soupeřovu králi před svého pěšce.
Bílý na tahu zahraje tah 1.Kf4, kterým se připravuje na budoucí opozici. Po 1...Ke6 vstoupí do opozice 2.Ke4 a po 2...f5+ znovu zablokuje cestu pěšci 3.Kf4.
Tento obranný postup (příprava na opozici - opozice - pod pěšce) pak bílý použije opakovaně.
Diagram 2: Závěr remízové situace - pat
Když pozice dospěje na krajní řadu bílého, znovu bílý vstoupí do opozice 1.Ke1 a po 1...f2+ umístí krále pod pěšce 2.Kf1.
Když nyní černý zahraje 2...Kf3, vznikne pat a partie končí remízou. Kdyby se černý král od svého pěšce vzdálil, bílý pěšce vezme a znovu bude remíza.
Pro podobné pozice pomáhá pravidlo: Když pěšec vstupuje na předposlední řadu se šachem, partie skončí remízou. Když vstupuje na předposlední řadu bez šachu, silnější strana zvítězí.
Diagram 3: Výherní Situace
V této pozici bílý zvítězí, protože svým králem vybojuje cestu pro pěšce až k poli proměny. Mít krále před svým pěšcem je v podobných pozicích rozhodující výhoda.
Bílý zahraje 1.c3. Tímto tahem předává černému povinnost táhnout. Černý musí ustoupit králem, například 1...Kd6, a bílý král vybojuje další cestu vpřed 2.Kb5 Kc7 3.Kc5.
Stejným způsobem pokračujeme i dál až k poli proměny, například: 3...Kb7 4.Kd6 Kc8 5.Kc6 Kb8 6.c4 (přiblížení pěšce) 6...Kc8 7.c5 Kd8 8.Kb7 Kd7 9.c6+ Kd8 10.c7+ Kd7 11.c8D+ a bílý vyhraje.
Diagram 4: Speciální situace
V některých pozicích může silnější strana vyhrát i tehdy, když král nevybojoval pro svého pěšce cestu vpřed.
Bílý na tahu v naší pozici postoupí pěšcem 1.g6. Černý musí ustoupit králem, například 1...Ke8 (nebo 1...Kf8 2.Kf6 Kg8 3.g7 s výhrou bílého) a bílý nyní vstoupí do pozice 2.Ke6.
Po dalším 2...Kf8 3.Kf6 Kg8 4.g7 (vstupuje na předposlední řadu bez šachu, takže vítězství) 4...Kh7 5.Kf7 bílý prosadí pěšce do dámy a vyhraje.
Diagram 5: Krajní pěšec - král brání
Pozice s krajním pěšcem nejčastěji končí remízou.
Na našem diagramu bílý král blokuje cestu černému pěšci i králi. Stačí mu zůstat na polích a1, a2, b1, b2 a partie skončí remízou.
Například 1.Kb1 a4 2.Ka1 Ka3 3.Kb1 Kb3 4.Ka1 a3 5.Kb1 a2+ 6.Ka1 Ka3 pat.
Diagram 6: Krajní pěšec - král blokuje
V další pozici černému nepomůže ani postavení jeho krále před pěšcem.
Bílý na tahu totiž zahraje 1.Kf2. Tímto tahem zablokuje černého krále pod pěšcem a nepustí ho ven.
Dále například 1...Kh1 2.Kf1 (nebo také 2.Kg3 h2 3.Kf2 pat) 2...Kh2 3.Kf2 Kh1 4.Kf1 h2 5.Kf2 pat.
Šachové testy:
Král a pěšec proti králi (6260)
Král a pěšec proti králi - remíza (15332)
Král a pěšec proti králi - výhra (15333)
Šachová výuka:
Král a pěšec proti králi (15302)
Naučit se víc o koncovce Král a pěšec proti králi:
M.Beil: Tři části šachové partie
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl
R.Biolek: Koncovky - základní kurz
L.Pachman: Šachové koncovky v praxi
F.Pithart: Šachové koncovky
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)