Diagram 1: Vzdálený volný pěšec
V této pozici je bílý pěšec h2 vzdálený volný pěšec (od "stáda" pěšců na dámském křídle je dál než černý pěšec e5). Díky tomu má bílý rozhodující výhodu.
Uplatní ji například přímočarým 1.h4 Kg4 (černý král se musí vrhnout za vzdáleným uprchlíkem) 2.Ke4 Kxh4 3.Kxe5 a bílý vyhraje. Jeho král je k pěšcům dámského křídla mnohem blíže, než vzdálený smutný král černého.
Diagram 2: Vzdálený volný pěšec
Další ukázka stejného principu. Stádo bílých a černých pěšců je zablokované na královském křídle. Bílý a-pěšec je od "stáda" dál než černý c-pěšec. Díky vzdálenému volnému a-pěšci bílý vyhraje.
Například 1.a3+ Ka4 3.Kc3 Kxa3 4.Kxc4 a bílý král to má k pěšcům královského křídla blíž než černý král. Pro jistotu ověříme propočtem: 4...Kb2 5.Kd4 Kc2 6.Ke4 Kd2 7.Kf5 Ke2 8.Kxg5 Kf2 9.Kxh4 (nebo i 9.Kxf4) 9...Kxg2 10.Kg4 a bílý vyhraje.
Diagram 3: Vytvoření volného pěšce
Když známe sílu vzdáleného volného pěšce, je logické, že se takového pěšce snažíme vytvořit. V naší pozici stojí před bílým otázka, kterým pěšcem má sebrat na g3.
Správné je 1.fxg3 s myšlenkou vytvoření vzdáleného volného pěšce na h-sloupci. I dále musí hrát bílý přesně.
Po 1...e4+ 2.Ke3 Ke5 zahraje silný tah 3.h3 (ale ne 3.h4 Kf5, ani 3.g4 g5) a po 3...Kf5 (3...g5 4.h4) 4.g4+ Ke5 5.h5 a bílý díky vzdálenému volnému pěšci vyhraje.
Diagram 4: Oběť pěšce
Někdy můžeme za vytvoření vzdáleného volného pěšce obětovat jiného pěšce.
Bílý zahraje 1.f5+ gxf5 (nebo 1...Kf7 2.fxg6+ Kxg6 3.Kf4 a vzdálený volný h-pěšec přinese bílému vítězství) 2.Kf4.
Pěšec f5 brzy stejně padne a díky h-pěšci bílý vyhraje.
Diagram 5: Přechod do pěšcové koncovky
Síla vzdáleného volného pěšce se nejlépe uplatní v pěšcových koncovkách. Z jiných koncovek do pěšcovek přecházíme výměnami figur. A to je v této pozici cílem bílého, který usiluje o pěšcovou koncovku se vzdáleným volným a-pěšcem.
Bílý dosáhne pěšcovou koncovku jednoduchou výměnnou kombinací 1.Vxe7+ Kxe7 2.Sc5+ Kf7 3.Sxf8 Kxf8. Nyní centralizuje krále 4.Kf2 Ke7 5.Ke3 Kd6 6.Kd4 a po 6...Kc6 může přímo postupovat 7.a4, anebo nejdřív přiblížit pěšce královského křídla: 7.g4 Kd6 8.h4 Kc6 9.a4 a bílý vyhraje.
Šachové testy:
Vzdálený volný pěšec - tah a výsledek (5559)
Vzdálený volný pěšec - hodnocení (5509)
Vzdálený volný pěšec - hraní (15341)
Pěšcovky 6-10 - tah a výsledek (5563)
Pěšcovky 6-10 - hodnocení (5513)
Šachová výuka:
Naučit se víc o Vzdáleném volném pěšci:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 29. lekce (strany 127-129)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 29. lekce (strany 107-111)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, 29. lekce (strany 1-10)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 10-11
F.Pithart: Šachové koncovky
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 28. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)