![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/fae70592/3929/402b/b22f/61393eb168ea/c3e3a0b4-e84f-427c-8e5d-d906fe3d4f60.jpg)
Diagram 1: Někdy stačí i jediný pěšec
Zcela výjimečně se vyskytne pozice, kdy střelec prohraje i s jediným pěšcem. Může se to stát v případě, že pole, odkud by střelec mohl pěšce zadržet, kontroluje soupeřův král.
V pozici na prvním diagramu bílý pěšec projde do dámy po tazích 1.a6 Sa2 2.Ke4 Sb1+ 3.Kd4 (nebo Ke5) a střelec pěšce nezadrží. Po jiném pokusu 2...Sc4 (nebo Se6) 3.a7 Sf1 (Sg4) rozhodne 4.Kf3 a střelec je opět bezmocný.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/2e64a794/f2a2/4019/84f9/21bbdd35da48/85cb6431-52c0-4693-98be-e97c088b9360.jpg)
Diagram 2: Nebezpeční spojení pěšci
Dva spojení pěšci představují pro střelce tím větší nebezpečí, čím dále postoupili a čím lepší podporu vlastního krále mají.
Stojí-li pěšci vedle sebe, bývá lepší postupovat tak, aby oba pěšci stáli na polích barvy střelce. Zde je tedy správné 1.a5 Kd8 2.a6 Sf2 a pozor, nyní jen 3.Kb7. Černý nemá obranu proti postupu b5, b6 a a7 s výhrou.
Špatné by bylo 1.b5 Kd8 2.Kb7 Kd7 3.b6 Sa5 4.Ka6 Sxb6 5.Kxb6 Kc8 remíza, viz Kritická pole.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/f90ce74c/37ec/4fd4/8664/b67022553979/704e1432-b174-4698-a681-1e9d217f4341.jpg)
Diagram 3: Král jde na pomoc
Jestliže spojení pěšci postoupili už příliš daleko, je k jejich zadržení střelcem bezpodmínečně nutná součinnost vlastního krále.
Po 1.Kf5 musí černý okamžitě spěchat králi naproti 1...Kb8 2.Ke6 Kc8 3.d7+ (na 3.Ke7 černý pěšce zadrží pomocí vazby 3…Sb4) 3...Kd8 4.c7+ Kxc7 5.Ke7 Sf6+ remíza.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/5a830f06/87a3/4ccd/8cf8/9a036cba09ca/7fe2a7e8-6a6a-49b1-8e2c-226c81dbe71a.jpg)
Diagram 4: Vynucení postupu pěšce
Vlastní král stojí velmi nevýhodně, bílý proto musí nejprve vynutit pro černého nevýhodný postup jednoho z pěšců tahem 1.Sd5 a po 1...c3 druhého pěšce zablokovat 2.Sb3.
Dále mohou pěšci postoupit jen s pomocí vlastního krále, což bílý využije k dobytí pěšce c5: 2...Ke5 3.Ke7 Kd4 4.Kd6 Kd3 5.Kc5 c2 6.Sxc2 Kxc2 7.Kxb4 remíza.
Bílý král to stihl přesně „na tempo“, kdyby stál v pozici diagramu na g8, partii by černý vyhrál.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/2b8bc31b/e045/4458/8b2e/3b31c53911fb/2cd2f393-caac-4a59-a0cf-285c946c0e2e.jpg)
Diagram 5: Nebezpeční vzdálení pěšci
Jsou-li pěšci od sebe vzdáleni, musí jednoho hlídat král a druhého střelec. Pokud se to nepodaří, mohou být pěšci úspěšní.
V naší pozici se to černému nepodaří o jediný tah. Bílý na tahu nejprve postoupí co nejdál pěšcem g. V momentě, kdy dalšímu postupu obou pěšců brání jen střelec, bílý jednoho pěšce obětuje.
1.g4 Kc2 2.g5 Kc3 3.g6 Kc4 4.b6 Kb5 5.b7 Se5 6.g7 a jeden z pěšců se promění v dámu - bílý vyhrál.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/32cca82e/eeee/47de/892d/a168fd45a92a/935abcea-aefe-487b-90f3-a2f1dc4b8646.jpg)
Diagram 6: Dělba práce
Při souboji se vzdálenými pěšci je důležité rozhodnout, kterého pěšce má hlídat král a kterého střelec.
Černý na tahu musí v naší pozici kupodivu králem chytat vzdálenějšího pěšce b. Nejprve se král svému cíli přiblíží pomocí napadání druhého pěšce: 1...Ke2 2.f4 Ke3 3.f5 Ke4 4.f6 Ke5. Nyní již bílý může zahrát 5.b5, protože černý střelec nesmí ani jednoho pěšce sebrat.
Černý však zahraje přesné 5...Ke6 a po 6.b6 Kd7 7.Kb5 Kc8+ 8.Ka6+ Kb8 a partii remizuje.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/403a969b/c1c7/4e12/bb7f/4ae0c810c491/9b4d23b8-d26d-4cc6-9523-d3539df9457d.jpg)
Diagram 7: Malá kombinace na závěr
I v koncovce střelce proti pěšcům se mohou vyskytnout kombinační obraty. Naše pozice je ovšem uměle vytvořená studie, ale postup výhry je zajímavý i pro praktického šachistu.
Po úvodním tahu 1.Kd5 nemá černý užitečnější tah než 1...Se5 (jinak by bílý zahrál 2.b7 a tahu 2...Se5 se černý stejně nevyhne). Bílý nyní využije toho, že černý král musí krýt svého střelce, a pokusí se o jeho odvlečení opakovanou obětí pěšce 2.g3+ Kf5 3.g4+ Kf6 (nebo Kf4) 4.g5+ Kf5. Král sice střelce uhájil, ale po 5.g6 dojde jeden z pěšců do dámy a bílý vyhraje.
Šachové testy:
Střelec proti pěšcům (připravujeme)
Figurové koncovky 6-10 - tah a výsledek (5584)
Figurové koncovky 6-10 - hodnocení (5534)
Naučit se víc o koncovce Střelec proti pěšcům:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 37-40
R. Biolek, D. Kaňovský: Koncovky II, strany 26-27
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 26-31
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR
Související témata:
Střelec proti jezdci v koncovce
Koncovky s nerovným materiálem
Odkazy:
(autor: Miloslav Vanka, Martin Beil, stav: hotovo)