Diagram 1: Typická remízová pozice
Na prvním diagramu je typická remízová pozice, černý král ovládá pole proměny pěšce a bílý nemůže vyhrát.
Může to zkoušet například takto: 1.Kh6 Kg8 2.Sc4+ Kh8, ale nyní nemá žádnou možnost, jak pozici zesílit, protože černý je v patu.
Diagram 2: Záchrana využitím falešného střelce
Pokud by byl bílý na tahu, je tato koncovka stejnobarevných střelců snadno vyhraná, jak se můžeme přesvědčit v kapitole Střelcové koncovky.
Černý na tahu ale obětuje střelce tahem 1...Sh5 a jak po 2.gxh5, tak i po 2.Kf4 Sxg4 3.Kxg4 vznikne nám již známá remízová pozice. Existence dvojpěšce na situaci samozřejmě nemění nic.
Diagram 3: Král neovládá pole proměny
Pokud silnější strana odřízne soupeřova krále od pole proměny, partii může vyhrát.
Taková pozice je na třetím diagramu. Černý na tahu nejprve odtáhne střelcem 1...Sb8 a bílý musí odpovědět 2.Ke4, jinak pěšec dojde do dámy. Nato černý postoupí pěšcem 2...h4 3.Kf3 h3.
Bílý musí 4.Kf2 a nyní přijde klíčový tah 4...Sh2. Po návratu krále 5.Kf3 rozhodne král soupeřův 5...Kg5 s dalším pokračováním 6.Kf2 Kf4 7.Ke2 Kg3 8.Kf1 Kf3 9.Ke1 Kg2 atd., černý vyhraje.
Diagram 4: Vlastní pěšec může vadit
Bez pěšce b7 by naše pozice byla jasná remíza, černý se ho však zbavit nedokáže.
Nejlepší postup bílého je 1.Kb4 Kd6 2.Kb5 Kd7 3.Kc5 a po 3...Kc8 (hrozí 4...Kb8 s remízou) 4.Sa7 Kc7 5.Kb5 Kd7 (na pokus 5...b6 přijde 6.a6 s výhrou) 6.Sb8 (ne však 6.Kb6 Kc8 a král se musí vrátit) 6...Kc8 7.Sh2 Kd7 8.Kb6 Kc8. Po vyčkávacím tahu například 9.Sg3 bílý sebere pěšce a vyhraje.
Velkou chybou bílého by byl jakýkoli tah střelcem, což si ukážeme na dalším diagramu č. 5.
Diagram 5: Nutná je přesnost
Ukážeme si nyní, coby se stalo v pozici předchozího diagramu č. 4 po nepřesném prvním tahu bílého - například po 1.Se3.
Černý nyní nesmí 1…b5+, protože po 2.axb6 by snadno prohrál. Zahraje tedy 1...Kc7 a hrozí vstoupit na pole proměny.
Po 2.Sa7 však už 2...b5+ zahrát může, protože po 3.axb6 Kb7 vznikne pozice, která je kvůli tragickému postavení bílého střelce remízová, jak se můžeme snadno přesvědčit: 4.Kb5 Ka8 5.Sb8 (5.Kc6 je pat) 5...Kxb8 6.Kc6 Kc8 7.b7+ Kb8 8.Kb6 pat - černý remizuje.
Diagram 6: I jiný pěšec může vadit
Oldřich Duras, 1908 - bílý vyhraje
Zde se podaří odříznout černého krále dokonce samotnému střelci, opět díky přítomnosti černého pěšce na d7. Nalézt správný první tah této studie, totiž 1.Sb4, je ovšem značně obtížné.
Po 1...Kf7 2.a4 má černý dvě cesty k vytouženému poli a8. Po 2...Ke8 přijde 3.a5 Kd8 4.Sd6 Kc8 5.a6, na 2...Ke6 (cesta po diagonále je stejně dlouhá) bílý zahraje 3.a5 Kd5 4.a6 Kc6 5.Sa5.
V obou případech je král trvale odříznut od pole proměny bílého pěšce a bílý snadno vyhraje.
Šachové testy:
Falešný střelec (připravujeme)
Figurové koncovky 6-10 - tah a výsledek (5584)
Figurové koncovky 6-10 - hodnocení (5534)
Naučit se víc o Falešném střelci:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 29-36
R.Biolek: Koncovky II
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 31-34 a 96-102
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR
Související témata:
Střelec proti jezdci v koncovce
Koncovky s nerovným materiálem
Odkazy:
(autoři: Miloslav Vanka, Martin Beil, stav: hotovo)