![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/415f8fd8/bc08/4e4e/8d3d/c29f3589854d/44432932-7c3b-44a5-9906-ae6327b72726.jpg)
Diagram 1: Jezdec je vzdálený od bojiště
Zatímco bílé síly jsou připraveny k rozhodujícímu boji, černý král jim čelí sám.
Po 1...Jb4 (lepší tah černý nemá) 2.Ke6 Kc8 (po tahu jezdcem by přišlo 3.Jc6+ s dalším 4.d7+) 3.d7+ Kc7 rozhodne typické odvlečení černého jezdce vidličkou 4.Ja6+ Jxa6 5.Ke7 s dalším 6. d8D a bílý vyhraje.
Chybou by samozřejmě bylo 4.Ke7 pro 4...Jd5+ 5.Ke8 (nebo 5.Ke6 Jb6) Jf6+ 6.Ke7 Jxd7 remíza.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/6d1241af/fcf4/4588/b758/c980b6760be2/5c7a99ab-e2ef-43dd-b777-fd8942e0f6b6.jpg)
Diagram 2: Záchrana věčným šachem
Stojí-li pěšec už na předposlední řadě, bývá jedinou záchranou slabší strany věčný šach.
Zahraje-li bílý na tahu 1.e7?, remizuje černý koncovku tahy 1...Kf7 2.Kd7 Jf8+ 3.Kd8 Je6+ atd., remíza věčným šachem. Nebo 3.Kd6 Jg6 a 4...Jxe7, rovněž remíza.
Bílý může výchozí pozici vyhrát, zahraje-li v prvním tahu 1.Jc5. Vzniklá koncovka je ale značně složitá, proto ji zde rozebírat nebudeme.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/cf39a2c4/53c1/413f/aa40/42df3ff62a14/8c08a278-591c-4598-bdeb-8a0085cd7dc1.jpg)
Diagram 3: Pasivní obrana nestačí.
V tomto případě černý s věčným šachem neuspěje, protože bílý jezdec kryje pole e6. Černý sice může obsadit pole proměny svým jezdcem, ani to ale k udržení partie nestačí.
Po jediném 1...Jf6+ 2.Kd8 Je8 přijde jednoduché 3.Je6 Jf6 4.Jg5+ Kg6 (nebo jinam) a bílý opět odvleče soupeřova jezdce obětí 5.Je4 - bílý vyhraje.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/ebaa7d5f/285a/454b/956a/901027503776/ff2961e4-e67e-4f95-811a-12acbb34de04.jpg)
Diagram 4: Pěšec na šesté řadě
Pokud pěšec ještě nepostoupil na předposlední řadu, udrží král ve spolupráci s jezdcem většinou remízu.
Černý se snaží udržet kontrolu nad polem bezprostředně před pěšcem (zde pole e7), bílý by rád jednu z černých figur odtlačil jinam. V naší pozici to ale není možné.
Například po 1.Kd8 Kg7 (jediné) 2.Ke8 Jh6 (opět jediné) se bílý dál nepohne, na ukvapené 3.e7 přijde 3...Jg8 (nebo 3...Jf5) a sebere pěšce - remíza.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/c1fe5b75/a5ad/474f/9b4a/d7f80d3d13e3/70d25c96-a4d0-4ca3-aee3-93accf1d60ae.jpg)
Diagram 5: Odříznutý jezdec
Jsou-li figury slabší strany daleko, může pěšec projít do dámy třeba i ze základního postavení.
V naší pozici bílý tahem 1.Kd5 odřízne černého jezdce - nestačí totiž 1...Jd8, protože pole f7 je kryté. A protože ani černý král pěšce nechytne, je výhra bílého jednoduchá – anebo přece jen ne?
Hrajme tedy: 1...Kd3 2.g4 Ke3 3.g5 Kf4 4.g6 a černý se vzdal? Ale ne, ještě to zkusí: 4...Jd6 5.Kxd6 Kg5 6.g7 Kf6 - a pozor, vyhrává pouze 7.Jf5. Kdyby si bílý postavil dámu nebo věž 7.g8D, byl by černý v patu, a po 7.g8S Kg7 bílý ztratí figuru - remíza.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/acf47c3b/6f37/417a/898e/64105b7469e4/896a45aa-d866-417b-8cb5-d3d7acec1630.jpg)
Diagram 6: Jednoduchá kombinace
V několika pozicích silnější strana vynutila postup pěšce odvlečením soupeřova jezdce pomocí oběti.
V naší pozici bílý naopak soupeřova jezdce zavleče na nevýhodné pole a projde pěšcem do dámy.
Bílý zahraje 1.Jg7+ a po 1...Jxg7 2.h6 vznikne pozice, kterou jsme už viděli v koncovce jezdce proti pěšci, černý nezabrání proměně pěšce - bílý vyhraje.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/204b6445/784a/48e4/ba99/5a9eea7b7c88/29dc4664-fefd-4dc0-969f-677979fbeb68.jpg)
Diagram 7: Koncovky s více pěšci
V jezdcových koncovkách s více pěšci hrají roli podobné faktory, jako v koncovkách pěšcových. Jsou to zejména volní pěšci (pokud možno vzdálení), aktivita figur, prostorová převaha.
Zde má bílý vzdáleného volného pěšce, lepšího krále a možnost výhodně zablokovat soupeřovy pěšce na královském křídle po celkem zřejmých tazích 1.Jd5 Jd7 2.g5.
Bílý stojí na výhru, hra může pokračovat takto: 2…h6 3.Jf6 Jb6 4.h4 hxg5 5.hxg5 Kf8 6.Kc5 Ja4+ 7.Kd6 Kg7 (nelze 7...Jb6 8.Jd7+) 8.Kc6 Kf8 9.b6 a černý musí dát jezdce - bílý vyhraje.
![](https://storage.googleapis.com/mychess-media/media/blogrow/053df88c/aeab/406a/9e10/f57b16f1ca14/db705973-c158-465b-9e5f-fa96824c4364.jpg)
Diagram 8: Hodnocení pozice
Bílý má vzdáleného volného pěšce navíc, ale černý volný pěšec je dobře podporován králem i jezdcem a je blíž poli proměny. Bílé figury nemají souhru, pozici proto hodnotíme spíš jako výhodnou černému.
Ve skutečné partii černý vyhrál takto: 1...d3 2.Kf1 Jc3 (hrozí 3...d2) 3.Ke1 Kd4 4.Kd2 Je4+ 5.Kc1 Jd6 (kryje důležité pole b5 a odřezává bílého jezdce) 6.Kd2 Jc4+ 7.Kc1 d2+ 8.Kc2 Ke3 9.Jb5 Ja3+ (známý motiv odvlečení pomocí oběti jezdce) 10.Jxa3 Ke2 a postaví si dámu.
Šachové testy:
Jezdcové koncovky - tah a výsledek (5582)
Jezdcové koncovky - hodnocení (5532)
Figurové koncovky 6-10 - tah a výsledek (5584)
Figurové koncovky 6-10 - hodnocení (5534)
Naučit se víc o Jezdcových koncovkách:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 29-36
R.Biolek: Koncovky II
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 31-34 a 96-102
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR
Související témata:
Střelec proti jezdci v koncovce
Koncovky s nerovným materiálem
Odkazy:
(autor: Miloslav Vanka, Martin Beil, stav: hotovo)