Diagram 1: Bezmocný jezdec
Jezdec i jeho vlastní král mohou být proti krajnímu pěšci bezmocní i v případě, že jsou velice blízko.
V naší pozici bílý zahraje 1.a6 a projde do dámy, nepomůže ani vlastní král: 1...Kc7 2.a7 a bílý vyhraje.
Diagram 2: Někdy pomůže šach
Malá změna postavení bílého krále změní i výsledek partie.
Černý jezdec získá tempo pomocí šachu bílému králi a pěšce dostihne.
Po 1.a6 Jc5 2.a7 totiž zahraje 2...Je6+ a po ústupu krále 3.Kf6 Jc7 - pěšec je chycen, remíza.
Diagram 3: Jezdec příliš daleko
I když to tak na první pohled nevypadá, po 1.b5 černý jezdec pěšce nedostihne.
Například 1...Jf4 2.b6 Jd5 3.b7 a bílý si postaví dámu a vyhraje.
Diagram 4: Šach opět mění situaci
Ale i v tomto případě může být malá změna pozice pro výsledek zásadní.
Po 1.b5 černý zase využije šachování k získání potřebného tempa: 1...Jf4 2.b6 Jd5 (nebo Jd3) 3.b7 Jb4+ 4.Kb3 Ja6 (nebo 4...Jc6) a jezdec tuto pozici udrží, jak si ukážeme na dalším diagramu - remíza.
Diagram 5: Zablokovaný pěšec jen remizuje
I když pěšec stojí těsně před polem proměny, stačí jezdci, aby ho zablokoval a hru udrží.
Například v pozici diagramu po 1.Kd6 Jb8 2.Kc7 zahraje 2...Ja6+ 3.Kb6 Jb8 4.Ka7 Jc6+ atd., remíza.
Toto pravidlo však neplatí, pokud se jedná o krajního (věžového) pěšce. Ten v podobných pozicích vítězí.
Diagram 6: Nebezpečný krajní pěšec
Jak jsme již řekli, nejnebezpečnější je pro jezdce věžový pěšec. Stojí-li už na předposlední řadě, jezdec bez pomoci svého krále střetnutí prohraje.
Bílý zahraje jednoduše 1.Kc5 Ke4 2.Kc6 Ja8 3.Kb7 Kd5 4.Kxa8 Kc6 5.Kb8 a vyhraje.
Všimněte si: kdyby byl černý král v postavení diagramu jen o jeden tah blíže k poli c7 - například kdyby stál na f4, černý by partii zremizoval - viz diagram č. 8.
Diagram 7: Věžový pěšec na šesté řadě
Ani věžový pěšec proti jezdci nevyhraje, pokud ještě nepostoupil na předposlední řadu. Udržení remízy ale vyžaduje trochu pozornosti.
Bílý začne i zde jezdce napadat 1.Kc5 Ja7 2.Kb6 Jc8+ 3.Kc7 Ja7 4.Kb7 Jb5 5.Kb6 a teď se zdá, že na černého vyzrál. Jenže jezdec má k dispozici tah 5...Jd6 a nyní nestačí 6.a7 pro vidličku 6...Jc8+ s dalším sebráním pěšce a remízou.
Po 6.Kc7 Jb5+ nebo 7.Kc6 Jc8 se pozice opakují, rovněž remíza.
Diagram 8: Jezdec vytvoří přehradu
Tahle pozice vypadá na první pohled jako jasně prohraná pro jezdce. Věžový pěšec je na předposlední řadě, bílý král blízko, černý král daleko.
Zkusme tedy jezdce napadnout králem. Ale ouha, 1.Kd6 nejde kvůli vidličce 1...Jb5+, pole e6 a d5 kryje jezdec přímo, na 1.Kd4 přijde taky vidlička 1...Jb5+.
Cesta k jezdci vede oklikou 1.Kf6 Kg3 2.Ke7, jenže tím bílý ztratil dva tahy a umožnil černému králi dorazit včas na pole c7: 2...Kf4 3.Kd7 Ja8 4.Kc6 Ke5 5.Kb7 Kd6 6.Kxa8 Kc7 pat - remíza.
Diagram 9: Jezdec proti dvěma pěšcům
(V. Čechover, 1955, závěr studie)
K úspěšnému boji proti dvěma či více pěšcům potřebuje jezdec zpravidla pomoc svého krále. Jsou-li pěšci roztrženi, zadržuje král jednoho a jezdec druhého.
Na našem diagramu je výjimečná pozice, kde si samotný jezdec poradí dokonce se dvěma spojenými pěšci. K úspěchu mu pomůže schopnost zasazovat dvojí údery - typické vidličky.
Řešení: 1.Je6 g4 2.Jg7 f4 (2...g3 3.Jxf5 g2 4.Je3+) 3.Jh5 f3 4.Jf6 g3 (4...f2 5.Jxg4 f1D 6.Je3+) 5.Je4 g2 6.Jd2+ Kd3 7.Jxf3 a s jediným pěšcem už si jezdec poradí - remíza.
Šachové testy:
Figurové koncovky 6-10 - tah a výsledek (5584)
Figurové koncovky 6-10 - hodnocení (5534)
Naučit se víc o koncovce Jezdec proti pěšcům:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 63-64
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 26-31
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR
Související témata:
Střelec proti jezdci v koncovce
Koncovky s nerovným materiálem
Odkazy:
(autor: Miloslav Vanka, Martin Beil, stav: hotovo)