Diagram 1: Figurky v základním postavení
V základním postavení mají oba hráči uprostřed své armády krále a dámu. Bílá dáma se umisťuje na bílé pole, černá dáma na černé pole. Říkáme, že dáma „ctí“ svou barvu.
Vedle krále a dámy stojí střelci. Vedle nich pak jezdci. A v rozích stojí věže.
Před všemi těmito figurami stojí v řadě 8 pěšců.
Diagram 2: Pohyb krále
Král je nejdůležitější figura celé šachové armády. Když padne král, padne i celá jeho armáda. Hráč, který dá soupeřovu králi mat, vyhraje celou partii.
Král může táhnout o jedno pole do všech rovných i šikmých směrů.
V naší pozici může král e4 táhnout na osm různých polí.
Pohyb krále se zdá pomalý a neohrabaný, ale i král někdy může svými tahy rozhodnout partii.
Diagram 3: Pohyb věže
Věž je silná dalekonosná figura, která umí působit na velkou vzdálenost jako dělostřelectvo.
Věž může táhnout do všech rovných směrů o libovolný počet polí.
Výborně funguje ze základní řady, odkud po otevřených a polootevřených sloupcích míří daleko dopředu jako dělostřelectvo.
Problémem jsou pro věž překážky a zavřené sloupce, přes které obtížně hledá uplatnění.
Diagram 4: Pohyb střelce
Střelec je nebezpečná dalekonosná figura, ale pohybuje se pouze po jedné barvě polí.
Střelec se pohybuje šikmo po diagonálách o libovolný počet polí.
Přemísťuje se i útočí na velkou vzdálenost. Nikdy však nemůže jít z bílého pole na černé, anebo z černého pole na bílé.
Diagram 5: Pohyb dámy
Dáma je nejsilnější a nejmocnější figura šachové armády.
Dáma může táhnout do všech rovných i šikmých směrů o libovolný počet polí.
Dobře umístěná dáma působí na obrovské množství polí na všech stranách šachovnice.
Pro všechny soupeřovy figury včetně krále představuje dáma velké nebezpečí.
Diagram 6: Pohyb jezdce
Jezdec je hbitý a nebezpečný skokan, který jako jediná figurka umí přeskakovat překážky.
Jezdec se při svých skocích pohne o dvě pole jedním směrem a potom zabočí o jedno pole do boku.
Jeho pohyb připomíná tvar písmene L.
Skoky jezdce nejsou příliš dlouhé, překonávat delší vzdálenosti mu dělá potíže. Ale na malém prostoru je jezdec velmi šikovný.
Diagram 7: Pohyb pěšce
Pěšec je základní a nejpočetnější jednotka šachové armády.
Pohybuje se rovně pouze směrem dopředu, nikdy ani o krok zpátky.
Pěšec, který v partii ještě netáhl, může táhnout o jedno nebo o dvě pole dopředu. Potom už pouze o jedno pole.
Pěšec sice chodí pouze rovně dopředu, ale soupeřovy figurky bere o jedno pole šikmo.
Diagram 8: Těžké figury
Dámy a věže označujeme jako těžké figury.
Mají největší sílu, ale zároveň musíme nejvíce dbát na jejich bezpečí.
Diagram 9: Lehké figury
Střelce a jezdce označujeme jako lehké figury.
Mají dobré schopnosti: střelec může táhnout na velkou vzdálenost, jezdec přeskakuje překážky.
Ale také výrazné slabiny: střelec táhne pouze po jedné barvě polí, jezdec se jen obtížně přesouvá na delší vzdálenost.
Diagram 10: Hodnota figur
Jednotlivé figurky mají různé schopnosti a podle toho i různou sílu. Tuto sílu můžeme vyjádřit jejich bodovou hodnotou. Hodnota figur nám pomáhá určovat, která výměna figur je pro nás výhodná a která ne.
Hodnota figur:
Král = nevyčíslitelná hodnota, když padne král, padne i celá jeho armáda
Dáma = 9 bodů
Věž = 5 bodů
Střelec = 3 body
Jezdec = 3 body
Pěšec = 1 bod
Síla jednotlivých figur vždy závisí na konkrétní situaci. Například v některých pozicích může mít jezdec větší sílu než dáma. V některých pozicích může být nejužitečnější figurkou pěšec.
Video:
Šachové testy:
Vlastnosti šachových figur (4157)
Šachová výuka:
Vlastnosti šachových figur (14157)
Naučit se víc o Šachových figurkách:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 21-48
M.Beil: Tři části šachové partie, strany 80-87
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 2. lekce (strany 10-14)
M.Beil: Šachová cvičebnice 1. díl, 2. lekce (strany 13-40)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 2. lekce
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)