Diagram 1: Zápis polí
Pole e4 leží na e-sloupci a na 4. řadě.
Tímto způsobem můžeme vyznačit každé pole na šachovnici.
Diagram 2: Zápis tahů
Jednotlivé figurky mají své zkratky:
Král = K, Dáma = D, Věž = V, Střelec = S, Jezdec = J, pěšec zkratku nemá.
Pomocí zkratky pro figurku a cílového pole můžeme zapsat tah. Například Sc4 znamená tah střelcem na pole c4. Nebo Jc3 znamená tah jezdcem na pole c3.
Protože pěšec nemá vlastní zkratku, tahy pěšci se značí pouze zápisem cílového pole. Například d4 znamená tah pěšcem na pole d4.
Diagram 3: Upřesnění pomocí sloupce
Když může na stejné pole táhnout více figur stejného typu, je potřeba upřesnit.
V naší pozici může na pole d1 táhnout věž z a1, ale také věž z f1.
Pokud chceme vyznačit tah věží z a1, napíšeme Vad1.
Kdybychom chtěli vyznačit tah věží z f1, napíšeme Vfd1.
Diagram 4: Upřesnění pomocí řady
Když na stejné pole mohou táhnout figury stejného typu a navíc stojí na stejném sloupci, označení sloupce by nám nepomohlo.
V naší pozici může na pole a6 táhnout věž z a1 i věž z a7. Upřesníme označením řady.
Pokud chceme vyznačit tah věží z a1, napíšeme V1a6.
Kdybychom chtěli vyznačit tah věží z a7, napíšeme V7a6.
Diagram 5: Zápis braní
Některé tahy mají své speciální značky.
Pro braní používáme značku x. Například Vxe8 znamená věž bere soupeřovu figurku na e8.
Diagram 6: Šach, dvojitý šach a mat
Pro šach používáme +. Například Dg5+ znamená tah dámou na g5 a šach soupeřovu králi.
Dvojitý šach je možné značit ++. Například Jf6++ znamená tah jezdcem na f6 a dává dvojitý šach (zároveň jezdcem f6 a věží g1).
Mat můžeme značit značkou #. Například Vd8# znamená tah věží na d8 a je mat.
Diagram 7: Rošáda
Rošáda je jediný tah v partii, při kterém se současně pohnou dvě figury stejného hráče - král a věž.
Malá rošáda se značí 0-0. Pohyb krále při malé rošádě je na diagramu vyznačený zeleně, věž h1 se přesune na f1.
Velká rošáda se značí 0-0-0. Pohyb krále při velké rošádě je vyznačený žlutě, věž a1 se přesune na d1.
Diagram 8: Proměna pěšce
Pěšec se po dosažení poslední řady promění v jinou figuru.
V naší pozici může pěšec f7 vstoupit na f8 a proměnit se.
Pokud ho chceme proměnit v dámu, napíšeme f8D.
Někdy může být výhodnější proměna v jinou figuru. Pokud budeme chtít zapsat proměnu v jezdce (a v naší pozici tak dát přímo mat), zapíšeme f8J mat.
Video:
Šachové testy:
Šachová výuka:
Naučit se víc o Šachové notaci:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 12-15
M.Beil: Tři části šachové partie, strany 6-7
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 4. lekce (strany 17-19)
M.Beil: Šachová cvičebnice 1. díl, 4. lekce (strany 49-60)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 4. lekce
Související témata:
Odkazy:
ŠachopedieŠachový svaz České republiky
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)