Diagram 1: Koncovka
Na šachovnici už je méně figur.
Většina figur se vyměnila už v předchozím průběhu partie.
V naší pozici stojí bílé lépe. Má aktivnější věž na volném sloupci a také bílý jezdec c5 je silnější než černý střelec na c6.
Diagram 2: Maximální využití zbývajících figur
Protože už je na šachovnici málo figur, je nutné všechny zbývající figury využít na maximum.
Zatímco ve střední hře mohla jednu špatně postavenou figuru nahradit aktivita ostatních figur, v koncovce už by i jediná špatně využitá figura byla příliš velkou ztrátou.
Dokonce i krále je potřeba zapojit do boje.
Diagram 3: Úloha krále v koncovce
Králům už v koncovce většinou nehrozí přímé nebezpečí. Místo toho se z krále stává aktivní útočná figura.
Král pomáhá vykrývat slabiny, útočí na slabiny soupeře, aktivně spolupracuje s ostatními figurami.
V pozici na diagramu bílý zahraje 1.Kc3 a pochodem krále k soupeřovým pěšcům rozhodne o osudu partie. Například 1...Kf7 2.Kc4 Ke6 3.Kb5 Kf5 4.Kxb6 Kxf4 a bílý si tahem 5.Kxa5 vytvoří volného a-pěšce, který za několik tahů projde až do dámy.
Diagram 4: Úloha volných pěšců
V koncovce je zpravidla hlavním cílem prosadit volné pěšce do dámy. Tím hráč získá rozhodující materiální převahu.
Volný pěšec je takový, kterému už v jeho cestě k poli proměny nebrání žádný pěšec soupeře.
V naší pozici je rozhodující výhodou bílého volný pěšec a2. Zatímco černí pěšci f7, g5, h6 jsou zablokovaní, bílý volný pěšec zahájí vítězný pochod: 1.a4 Kf8 2.a5. Král pěšce nechytí a bílý vyhraje.
Diagram 5: Vytvoření volného pěšce
V koncovce je klíčovým úkolem vytvořit si volného pěšce.
V naší pozici má každý hráč převahu pěšců na jednom křídle. Na dámském křídle černý. Na královském křídle bílý.
Bílý zahraje 1.h3 s myšlenkou g3-g4. Tím si vytvoří volného pěšce a vyhraje. Například 1...Kd6 2.g4 hxg4 3.hxg4 fxg4 4.fxg4 a když se černý král vydá stíhat pěšce tahem 4...Ke5, bílý rozhodne partii 5.Kxc5 s dalším Kb6, Kxb7.
Diagram 6: Prosazení volného pěšce
Prosazení volného pěšce je dalším klíčovým krokem. Když se volný pěšec dokáže proměnit v dámu, přinese to zpravidla rozhodnutí.
V této pozici brání pochodu pěšce b6 do dámy už jen černý střelec. Proto ho bílý vymění postupem 1.Se4 Sxe4 (nic jiného černému taky nepomůže) 2.fxe4 Kxe4.
Ve výsledné pozici má sice černý dva pěšce navíc, ale z pěšce b6 bude za dva tahy dáma, která rozhodne partii ve prospěch bílého.
Diagram 7: Shrnutí zásad koncovek
Základní postup v koncovkách zpravidla bývá:
1. Aktivizace všech zbývajících figur
2. Centralizace krále
3. Vytvoření volného pěšce
4. Prosazení volného pěšce do dámy
5. Uplatnění materiální převahy
Hru podle těchto zásad si můžete vyzkoušet cvičným dohráním této pozice.
Diagram 8: Různé typy koncovek
Podle toho, jaké figury ještě v koncovce zbývají, můžeme rozlišovat různé typy koncovek:
- pěšcové koncovky = pouze králové a pěšci
- věžové koncovky = králové, věže a pěšci
- dámské koncovky = králové, dámy a pěšci
- koncovky lehkých figur = králové, jezdci/střelci a pěšci
- koncovky s nerovným materiálem - například v naší pozici má bílý věž a tři pěšce proti střelci a pěti pěšcům
Diagram 9: Přechod do koncovky
Přechod do koncovky je důležitým prostředkem v dosahování cílů.
Často se stává, že po výměně určitých figur je výsledná koncovka vyhraná. Takové výměny pak jsou cílem našich postupů a kombinací.
V pozici na diagramu bílý obětuje kvalitu 1.Vxc7+ Dxc7 a pokračuje 2.Jc5+ Kb6 3.Dxc7+ Kxc7 4.Jxe6+ Kd7 5.Jxd8 Kxd8. Tím partie přešla do pěšcové koncovky, kterou bílý snadno vyhraje (postupem Kc2, b4, Kb3, Kxa3).
Šachové testy:
Zásady věžových koncovek (6116)
Naučit se víc o Koncovce:
M.Beil: Tři části šachové partie
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl
R.Biolek: Koncovky - základní kurz
R.Biolek: Koncovky II
R.Biolek: Cvičebnice koncovek
L.Pachman: Šachové koncovky v praxi
F.Pithart: Šachové koncovky
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)