Diagram 1: Aktivizace figur
Protože v koncovce už máme málo figur, potřebujeme všechny co nejvíce využít.
V naší pozici nejdříve bílá věž obsadí volný sloupec 1.Vd1 a například po 1...f6 věž pokračuje na předposlední řadu 2.Vd7.
Dále například 2...Va8 3.Je3 (i jezdec se chce maximálně zapojit) 3...Kf8 4.Jd5 a bílý díky výrazně větší aktivitě svých figur stojí na výhru.
Diagram 2: Rozdíl v aktivitě figur
Rozhodující výhodou často bývá rozdíl v aktivitě figur obou stran.
V pozici na diagramu bílý zahraje 1.Sd5. Jeho střelec je velmi aktivní, zatímco černý jezdec na kraji šachovnice je odřezaný a nepohyblivý.
Díky tomu má bílý velkou výhodu.
Diagram 3: Centralizace krále
Většinu partie strávili králové v bezpečí, ale v koncovce musí i oni přidat ruku k dílu.
Největší působnost většinou mají blízko středu neboli centra, proto se zapojení králů do aktivní hry říká centralizace krále.
V této pozici bílý zahraje 1.Kf2 a zapojí krále do hry rychleji než černý. Po 1...Kg8 2.Ke3 Kf7 3.Kd4 Ke6 4.Kc5 král vnikl do soupeřovy pozice a bílý vyhraje.
Diagram 4: Rozdíl v aktivitě králů
Rozdíl v aktivitě králů je často rozhodující výhodou v koncovce.
Tak jako v naší pozici, ve které sice vede černý o dva pěšce, ale král bílého úplně zvrátí průběh boje.
Partie pokračovala 1.Kf5 c4 (černý si chce vytvořit volného pěšce) 2.Kxf6 b5 3.Kxg5. Bílý král splnil důležitý bod plánu - vytvoření volného pěšce - nyní ještě ubrání volného pěšce soupeře: 3...b4 4.Kf4 c3 5.bxc3 bxc3 6.Ke3 c2 7.Kd2 a bílý vyhrál.
Diagram 5: Vytvoření volného pěšce - sebráním
V koncovce je velmi důležité vytvoření volného pěšce.
Volného pěšce je možné vytvořit buď sebráním soupeřových pěšců, anebo připraveným pěšcovým postupem.
V naší pozici je bílý na tahu a volného pěšce si vytvoří tím, že černému sebere c-pěšce tahem 1.Kxc6. Dalším pokračováním vítězného plánu bílého bude prosadit pěšce b4 do dámy.
Diagram 6: Vytvoření volného pěšce - postupem
Volného pěšce je možné vytvořit dobře připraveným postupem.
V naší pozici má bílý pěšcovou převahu dva proti jednomu na dámském křídle.
Postupně zahraje a2-a3, b3-b4 a a3xb4. Tím si vytvoří volného pěšce. S pomocí krále potom partii vyhraje - buď prosadí pěšce do dámy, anebo volným pěšcem zaměstná soupeřova krále a vlastním králem pak vysbírá černé pěšce na královském křídle.
Diagram 7: Prosazení volného pěšce - s pomocí krále
Klíčovým cílem koncovek je prosazení volného pěšce do dámy.
Dojít až na pole proměny může pěšci pomoci král. V pozici na diagramu půjde bílý král pěšci na pomoc 1.Ke5 a po 1...Kd7 2.Kf6 Ke8 3.Kg7 je cesta pěšce do dámy zaručena.
Například po 3...b5 4.f6 a5 5.f7+ s dalším 6.f8D a bílý vyhraje.
Diagram číslo 8: Prosazení volného pěšce - s pomocí věže
Prosadit pěšce k proměně v dámu může také věž.
V naší pozici bílá věž nejdřív vytvoří volného pěšce 1.Vxa7.
Partie může pokračovat například 1...Vc8 2.Vb7 (uvolňuje pěšci cestu a hrozí a6-a7 s dalším Vb7-b8) 2...Vc1+ 3.Kf2 Va1 4.a7 a partii rozhodne 5.Vb8+ s dalším 6.a8D. Černý se vzdal.
Diagram 9: Uplatnění materiální převahy
Tento diagram zachycuje partii v okamžiku, kdy bílý prosadí pěšce do dámy 1.f8D a černý tak přichází o svého střelce 1...Sxf8+ 2.Kxf8.
Se střelcem méně černý ještě ohrozí bílé pěšce 2...Kc3, ale po 3.Sc4 Kd4 4.Ke7 Kc5 5.Kd7 Kb6 6.Kd6 Kb7 7.Kc5 a černý se vzdal.
Šachové testy:
Zásady věžových koncovek (6116)
Naučit se víc o Zásadách koncovek:
M.Beil: Tři části šachové partie
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl
R.Biolek: Koncovky - základní kurz
R.Biolek: Koncovky II
R.Biolek: Cvičebnice koncovek
L.Pachman: Šachové koncovky v praxi
F.Pithart: Šachové koncovky
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR
Související témata:
Odkazy:
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)